תמ"א 38: מחפשים חניה בת"א?

חניה פרטית היא חלומו של כל תל-אביבי ולכן בזמן תכנון של פרויקט תמ"א זאת גם אחת השאלות הראשונות שמעלים הדיירים. אך בעקבות מדיניות העירייה ובניית הרכבת הקלה החלום עלול לא להתגשם ולכן כדאי לפעול ומהר

עמיקם ברגר, סמנכ"ל | בניני העיר הלבנה

אחד מהזרזים לפרויקט תמ"א 38 הוא תוספת מקום חניה לדירה. 
בפרויקטים של תוספת על הבניין הקיים, כמות מקומות החניה שניתן להוסיף מוגבלת לשטח החצר הפנויה ומקומות בודדים אלו יוצמדו לדירות היזם. לכן רבים מעדיפים, ובצדק,  פרויקט של בניה חדשה. אבל כאשר בונים מחדש, אם כבר בונים, הציפייה היא לשני מקומות חניה לכל דירה.
 
הדרישה הזו בעייתית ולאו דווקא מסיבות כלכליות. פרויקטים אלו מחדשים את העיר אך מצד שני גורמים לעומס רב על התשתיות הקיימות. הדבר חמור במיוחד בנושא התנועה, כיון שבניגוד לתשתיות שניתן להגדיל, אין אפשרות להרחיב רחובות צרים.
 
מדיניות עירית תל אביב, לדוגמא, היא להגביל את כמות התנועה ברחובות ע"י הגבלה של כמות מקומות החניה שייבנו. לצורך כך החליטה הועדה המקומית שהתקן הארצי לחניה שקובע מינימום חניות אותן יש לבנות, יהיה גם התקן המקסימלי. כלומר, אם התקן מדבר על מינימום של מקום חניה אחד לכל דירה, זה גם המקסימום שמותר לבנות במרתף החניה. רק לדירות ששטחן מעל 120 מ"ר הותר מעט הרסן וניתן לייצר עוד שליש מקום חניה לדירה – כלומר לכל שלוש דירות כאלה אפשר לבנות עוד מקום אחד בלבד.
 
כאשר הרכבת הקלה בתל אביב תופעל, תקן החניה אף יוחמר בפרויקטים הקרובים לתחנות. לכן מומלץ לכל מי שרוצה להצמיד לדירתו התל אביבית מקום חניה – להזדרז ולשכנע את שכניו לפעול בהקדם האפשרי לקידום הפרויקט.      
 

לערוץ 90 שניות לחץ כאן>>