כיצד העדר אכיפה של חוק מיחזור פסולת אלקטרונית פוגע בציבור?

בתחילת מרץ 2014 נכנס לתוקף 'החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי, אלקטרוני ובסוללות'. יישום חוק פסולת אלקטרונית אשר מטרתו המרכזית איסוף וטיפול סביבתי של פסולת אלקטרונית וסוללות, אך חקיקה לחוד ואכיפה לחוד.

עו"ד חיים ישר, יועץ משפטי וסמנכ"ל רגולציה | אקומיוניטי

בתחילת מרץ 2014 נכנס לתוקף 'החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות'. יישום חוק פסולת אלקטרונית אשר מטרתו המרכזית איסוף וטיפול סביבתי של פסולת אלקטרונית וסוללות, מבוסס באופן בלבדי על חובתם של יבואני הציוד החשמלי והסוללות להתקשר בהסכם עם "תאגיד מחזור" כדוגמת אקומיוניטי ובאמצעותו לממן את האיסוף והמחזור של הפסולת. עד כה התקשרו בהסכם עם תאגידי המחזור הקיימים כ- 60% מהיבואנים בעוד כ- 40% מתעלמים מחובתם החוקית, דבר המעניק להם יתרון תחרותי היוצר מירמור ותסכול רב בקרב  היבואנים שומרי החוק ואף פוגע בהיקף המשאבים הנדרשים ליישום החוק.  
הסטנדרטים הקיימים כיום במרבית אתרי הטיפול לפסולת אלקטרונית הקיימים בארץ רחוקים שנות אור מאלה המקובלים באירופה. העלאת הסטנדרטים תייקר את עלויות הטיפול בפסולת ותגדיל את המשאבים הנדרשים ליישום החוק. מכיוון שכבר אמרנו שללא אכיפה על יבואנים מפרי חוק תיפגע עוגת המשאבים, הרי שהמסקנה היא שללא אכיפה לא ניתן יהיה לשפר את איכות הטיפול בפסולת.  
חוק פסולת אלקטרונית שילב לראשונה בישראל היבט סביבתי עם היבט חברתי. סעיף 25 דורש מתאגידי המחזור לקדם את העסקתם של אנשים בעלי מוגבלויות בטיפול בפסולת האלקטרונית. מדובר בסעיף חשוב ביותר אשר, אקומיוניטי בהיותה תאגיד חברתי למחזור פסולת אלקטרונית, מקדמת באופן משמעותי.
אולם גם כאן, מבלי שהרגולטור יצוק תוכן ממשי לתוך הסעיף ויאכוף אותו כנדרש, עלול הסעיף להפוך לאות מתה בספר החוקים הישראלי וחבל שדווקא ממשק כל כך ראוי וחשוב ייפגע ולא ייושם.

כל מה שחשוב לדעת על חוק המיחזור>>

לערוץ 90 שניות לחץ כאן>>